Bakat bröd!!

Idag bakade jag bröd hemma hos mamma! Blev Rågsiktskakor.
Dom blev super goda, vi smakade på dom till "mellis" ;)
Blev 4 st bröd men tog bara kort på två av dom ;)



Recept:

50 g Smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap
1 msk brödkryddor
13-14 dl rågsikt

Gör såhär:

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°.
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor och nästan allt mjöl.
Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den så att gasblåsorna pressas ur.
Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar.
Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg dem på 2 smorda plåtar.
Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel.
Tag ev ut ett hål i mitten om du vill, jag hoppade över det!
Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, ca 12 min.
Låt kakorna svalna på galler under bakduk.

Puss!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0