Nu är jag redo för att berätta!

Nu känner jag att jag är redo för att berätta.. Det är såhär att vår lilla flicka har någon som heter gastroschis. Det innebär att hennes tarmar ligger utanför hennes mage. Det låter allvarligare än vad det är. Men i och med att hon har gastroschis så behöver hos tas ut med kejsarsnitt senast i vecka 35. Alltså det senaste datumet hon kan komma på är 23 Mars istället för 27 Aprill. Man tar ut henne tidigare för att inte tarmarna ska svullna, som dom kan göra när det blir för trångt. Så fort hon kommer ut så blir hon troligtvis opererad (operationen går till så att han som opererar trycker tillbaka tarmarna igen och syr igen ”hålet”) om det inte är så att magsäcken är för liten förståss, då får dom trycka tillbaka lite varje dag för att töja ut magsäcken istället och det kan ta max upp till 2 veckor. Men det brukar gå fortare. Men sen får vi bo på sjukhuset i minst 1 månad för att se så att flickan verkligen mår bra och får igår hennes tarmar och allt efter operationen.

Vist var det tungt att få höra något sånt här! De ända man vill och har föreställt sig när man ska gå till Barnmorskan på ultraljud i vecka 18 är att allt ska se bra ut, och att barnet är friskt och mår toppen.
Men man tänker inte på att det faktiskt kan dyka upp andra saker där. Och det gjorde det för oss!
Men det är väldigt skönt att Gastroschis inte har någon koppling till exempelvis kromosom avvikelser mm utan det är ”bara” en missbildning. Och menen som blir efter är i princip ett litet R på magen. Och jag ser det så att då får jag och flickan ett R var efter den här förlossningen! =)

Man får se på saken positivt! Tänk att vi faktiskt ska bli föräldrar och få en underbar liten dotter <3
Jag har tänkt lite om vi bara skulle berätta de för de närmaste, men jag känner att jag vill berätta det nu.
Troligtvis för att själv kunna bearbeta det mera.



Det är bara att ställa frågor om någon vill det!

Puss!


Kommentarer
Postat av: Annie

De kommer gå super bra, var så säker!

2012-01-23 @ 09:43:49
URL: http://annieslivochtankar.blogg.se/
Postat av: sofia

<3

2012-01-23 @ 10:14:58
URL: http://fallingleaves.blogg.se/
Postat av: Emelie

allting kommer att gå superbra! är inte det där relativt vanligt? har hört talas om det förut iallfall. Ni borde döpa henne till något fint på R ;) <3

2012-01-23 @ 12:08:55
URL: http://emimys.blogg.se/
Postat av: sofia

Joo de är ju inte jätte ovanligt! De är mellan 7-10 barn varje år i stockholm som föds med det! så dom som opererar har gjort det ett antal gånger innan alla fall! så det känns tryckt :)

Varför just R? Men vi har ju Roxanna som hon heter för tillfället ;) <3

2012-01-23 @ 12:16:53
URL: http://fallingleaves.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Hej! Vill säga att det kommer gå bra, kan vara så att det går 1 steg fram och kanske 2 steg bak men sen går det fram igen. det blir mycket glädje och tårar, men man blir så stolt över sitt barn så mycket tåliga som dom är de små liven. Jag kom hem ifrån sjukhuset för en vecka sedan (22 okt) efter att ha varit där i 9veckor med min lilla flicka som föddes med gastrocisis, (13 aug föddes hon) du får gärna skriva till mig om du har några frågor, vet exakt vad du kommer få gå igenom och då kan det vara skönt att veta att du inte är ensam! Kramar och lycka till /Kajsa

2012-10-30 @ 22:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0